skipToContentskipToFooter

23-02-2023 Het tekort aan goede heftruckchauffeurs loopt de komende jaren verder op door onder meer de vergrijzing. Goede werknemers vinden is een uitdaging, maar daarbij wordt volgens onderzoekers een grote groep over het hoofd gezien, namelijk vrouwen.

Bedrijven laten een grote kans liggen om het tekort aan heftruckchauffeurs op te lossen. Dat stelt opleider BLOM naar aanleiding van de resultaten van het vierde Nationaal Onderzoek Heftruckchauffeurs dat hij liet uitvoeren. Daaruit komt naar voren dat het aantal vrouwen op een heftruck relatief laag is: slechts elf procent van alle heftruckchauffeurs is een vrouw. Het tekort aan goede chauffeurs dreigt de komende jaren alleen maar verder op te lopen, onder meer door de vergrijzing. 

“Het wordt tijd dat bedrijven maatregelen nemen”, zegt commercieel manager Maarten Dullaert van BLOM Opleidingen. Hij pakt de cijfers erbij uit het rapport. Het aantal vrouwelijke heftruckchauffeurs ligt met elf procent weliswaar iets hoger dan twee jaar geleden (acht procent), maar is nog altijd lager dan in 2018 (twaalf procent). “Die cijfers laten zien dat de bedrijven de afgelopen twee jaar er niet in geslaagd zijn het aanhoudende tekort aan heftruckchauffeurs op te lossen door significant meer vrouwen aan het werk te krijgen.”

Mannenbolwerk

Dat past wel in het beeld dat Dullaert heeft over het aantal vrouwen in de logistiek en de ervaring bij de opleidingen. “Wij zien best veel vrouwen instromen in onze heftruckopleidingen, maar van hen zien we maar een klein deel terug op herhalingscursussen”, stelt Dullaert. “Blijkbaar slagen bedrijven er wel in om vrouwelijke heftruckchauffeurs binnen te halen, maar niet om ze te behouden. Het wordt tijd dat we het magazijn als mannenbolwerk voorgoed slechten.”

Bedrijven moeten zich wat Dullaert betreft dat aantrekken, want er liggen meer uitdagingen op de loer. De gemiddelde leeftijd van heftruckchauffeurs loopt steeds verder op: van 44 jaar in 2018 naar 45,5 jaar in 2020 tot 46,1 jaar in 2022. Diverse partijen waarschuwen al jaren voor de vergrijzing in het magazijn, maar de sector slaagt er onvoldoende in om jongeren te interesseren voor een baan als heftruckchauffeur. Als jongeren wegblijven en ouderen met pensioen gaan, dreigt het tekort aan arbeidskrachten alleen maar toe te nemen. Om nog maar te zwijgen over het toenemende risico op verzuim.

Toch zijn er ook lichtpuntjes te vinden in de onderzoeksresultaten. Zo geeft elf procent van alle ondervraagden aan dat de keuze voor hun huidige functie als heftruckchauffeur beïnvloed is door de pandemie. Opvallend is het relatief hoge aantal nieuwkomers uit de horecasector, zo’n zeven procent. Zij kiezen voor de zekerheid van een baan met aantrekkelijke werktijden en vrije weekenden. Daarbovenop komt dat steeds meer werkgevers hun heftruckchauffeurs een vast contract aanbieden om ze te behouden. Het aantal werknemers met een vast contract steeg van 55 naar 59 procent, terwijl het aantal flexkrachten daalde van 26 naar 21 procent.

Meer stress

Wel is er door het tekort aan heftruckchauffeurs meer stress op de werkvloer. Maar liefst 45 procent ervaart dagelijks of wekelijks stress op het werk, zo geven de ondervraagden aan. Dat percentage is de afgelopen jaren flink gestegen. In 2020 ervaarde 37 procent van de heftruckchauffeurs regelmatig stress, terwijl dat in 2015 nog maar 22 procent was. Stressbestendigheid wordt dan ook genoemd als een belangrijke persoonlijke eigenschap van heftruckchauffeurs, naast inzicht, doorzettingsvermogen en geduld.

Behalve stress ervaren de ondervraagden ook een gebrek aan ruimte in het magazijn. Een op de vijf vraagt om meer ruimte, omdat het in de overvolle magazijnen lastig is om efficiënt te werken. Een zogenoemde productiviteitsmeting, waarbij de productiviteit wordt gemeten van het werk, vindt plaats bij de helft van de werkgevers van de heftruckchauffeurs. Tien procent vindt de normen te streng en ervaart die als stressvol en belemmerend.

"Het wordt tijd dat we het magazijn als mannenbolwerk voorgoed slechten"

Commercieel manager Maarten Dullaert

BLOM Opleidingen

onderzoekblom-2.jpg

Toch zijn veruit de meeste ondervraagden gelukkig in hun werk. Maar liefst 87 procent ervaart dagelijks of wekelijks werkgeluk. Maar niet iedereen is even enthousiast over de werksfeer en de arbeidsomstandigheden. Van de ondervraagde chauffeurs geeft 27 procent een onvoldoende voor de werksfeer en 28 procent een onvoldoende voor de arbeidsomstandigheden.

Wat hiertegen kan helpen is heftruckchauffeurs meer betrekken bij het verbeteren van arbeidsomstandigheden. Op dit moment wordt 25 procent nooit en 42 procent hooguit een enkele keer gevraagd mee te denken over bijvoorbeeld een veiligheidsprobleem. Daarmee laten bedrijven veel kennis over het werk op de vloer onbenut.

Heftruckcertificaat

Voor heftruckchauffeurs is het belangrijk dat zij kunnen aantonen dat zij de basisvaardigheden onder de knie hebben en veilig met een heftruck kunnen werken. Dit kan bijvoorbeeld door een heftruckcertificaat te halen. Tijdens onze basisopleiding heftruck leren (toekomstige) heftruckchauffeurs op een praktijkgerichte wijze hoe zij een heftruck moet besturen, beheersen en welke veiligheidsrisico’s er in het magazijn kunnen ontstaan en hoe daar mee om te gaan.

Dit artikel is eerder verschenen in evofenedex magazine 10/2022

Vragen over personeel en organisatie?

Marinke en haar collega's helpen je graag verder

Marinke HR logistiek export evofenedex